Vasarą į darbo
rinką pradeda plūsti įvairias mokymo įstaigas šviežiai pabaigę absolventai,
kupini vilčių pradėti karjerą išsvajotose darbovietėse. Deja, dažniausiai šios
svajonės pradeda tirpti jau po pirmo darbo pokalbio, taip ir nesulaukus
lemtingojo skambučio iš darbdavio. Kaip palikti tinkamą įspūdį pokalbio metu jaunuoliams
tampa tikra mįsle. Tuo tarpu daugelis įmonių, ieškančių potencialių darbuotojų,
teigia pasigendantys rimtai dirbti pasiruošusių kandidatų.
Pavyzdys – šiuo
metu itin populiari kelionių konsultanto profesija. „Įsidarbinti turizmo
industrijoje nori labai daug jaunimo, tačiau pernelyg dažnai susiduriame su
problema, kuomet iš begalės pretendentų nerandame nė vieno tinkamo, - sakė
kelionių organizatoriaus „Baltic Tours“ projektų vadovė Rasa Levickaitė. - Jaunimui
stinga ne tik išmanymo kaip tinkamai parengti gyvenimo aprašymą, bet ir pačia
profesija domimasi per menkai – kas antras kandidatas į kelionių konsultanto
vietą tik per darbo pokalbį išsiaiškina, jog jo pareigos nėra keliauti“.
Reklāma
Tad kaip savo
svajones paversti tikrove ir gauti svajonių darbą kelionių sektoriuje?
Ieškoti darbo
pradėkite pavasarį
Tinkamiausias
laikas įsidarbinti turizmo sektoriuje arba susirasti įmonę praktikai atlikti - ankstyvas
pavasaris, kuomet iki vasaros sezono pradžios lieka keli mėnesiai. Vasarą
turizmo įmonėse - pats darbymetis, tad kiekvienas darbdavys trokšta turėti jau
apmokytą ir dirbti visu pajėgumu pasiruošusį specialistą.
Domėkitės
geidžiama profesija
Ką tik studijas
baigę ar tebestudijuojantys jaunuoliai dažnai baiminasi, jog negali pasigirti
praktiniais įgūdžiais, tačiau, „Baltic Tours“ atstovės teigimu, tai nėra
kliūtis gauti trokštamą darbą. „Didžiausią įspūdį padarys bendras turizmo
rinkos supratimas, kalbų mokėjimas, korektiškas bendravimas bei kompiuterinis
raštingumas, - sakė R. Levickaitė. – Taip pat labai svarbu iš anksto
susipažinti su įmonės, kurioje norima įsidarbinti, teikiamomis paslaugomis“.
Personalo atrankų
įmonės „Amston“ vadovaujanti partnerė Karina Kašalynienė pastebi, jog priimant naują
darbuotoją vis svarbesnę vietą užima asmeninės žmogaus savybės bei vertybės:
„Žinoma, per pokalbį darbdavys nori įsitikinti, kad kandidatas turi darbui
atlikti reikalingų kompetencijų, o skirtingoms pareigybėms eiti reikia vis
kitokių dominuojančių asmeninių savybių. Vis dėlto visuomet itin vertinami
bruožai yra nuoširdumas, žingeidumas ir atsakomybės jausmas“.
Pasiruoškite
tinkamai prisistatyti
Pasirengimas darbo pokalbiui prasideda nuo gyvenimo aprašymo - CV. „Daugelis
galvoja, kad yra rašomas vienas CV visiems gyvenimo atvejams, tačiau taip nėra,
- sakė ir turizmo įmonėms darbuotojų atrankas organizavusi K. Kašalynienė. –
Tikimybę, jog būsite pakviestas į darbo pokalbį, žymiai padidina toks CV, kuris
atsispindi darbdaviui aktualias patirtis ir savybes. Todėl kaskart siunčiant
gyvenimo aprašymą rekomenduojama jį pakoreguoti išryškinant tas savo savybes,
kurių reikia pageidaujamai pozicijai užimti bei kurios atitinka konkrečios
įmonės veiklą bei vertybes“.
Ruošiantis pokalbiui būtų idealu atsakyti sau į klausimą, kokių konkrečiam darbui
reikalingų savybių turite patys ir prisiminti pavyzdžių, kaip realiose
situacijose šios jūsų savybės atsiskleidė.
Labai svarbu
suprantamai paaiškinti darbdaviui, kodėl norite dirbti pasirinktoje pozicijoje.
„Neminėkite, kad turizmo agentūroje trokštate dirbti dėl to, kad mėgstate
keliauti. Tai dažniausiai pasitaikantis, banaliausias ir nieko apie potencialų
darbuotoją nepasakantis paaiškinimas“, - patarė „Baltic Tours“ atstovė.
Tuo tarpu žmogiškųjų išteklių specialistė pabrėžę individualumo svarbą ir
sąžiningumą pačiam sau: „Internete galima rasti daugybę klausimų, kuriuos
galite išgirsti per darbo pokalbį. Siūlau nepersistengti ir nesimokyti atsakymų
mintinai, o daugiau laiko skirti pagalvojimui apie save: koks aš esu, ko trokštu
ir kodėl einu darbintis būtent į šią konkrečią įmonę? Ruošiantis darbo
pokalbiui svarbu „neperdegti“ ir nesistengti atrodyti tuo, kuo iš tiesų nesi. Juk
darbe praleidžiame labai daug laiko, todėl ar tikrai norėsime diena iš dienos
užsiimti nemiela veikla?“
Nesigirkite
ankstesnėje darbovietėje sukauptais kontaktais
Keičiantiems
darbovietę „Skrendu.lt“ lėktuvų bilietų ir viešbučių rezervacinės sistemos
vadovas Sigitas Fabijonavičius pataria elgtis itin etiškai. „Išeidami iš ankstesnės
įmonės, nemėginkite kartu išsivesti joje sukaupto klientų rato. Solidžiose bendrovėse
puikiai suprantama, kad jei ateidami atsinešėte buvusios darbovietės klientų
kontaktus, tai dar daugiau jų išsinešite išeidami. Juolab kad darbuotojai visuomet
būna informuojami, jog į klientų duomenų bazes yra nuolat talpinami fiktyvūs
adresatai, per kurių elektroninius paštus yra tikrinama, ar įmonei priklausanti
informacija nėra platinama neteisėtais būdais, - sakė S. Fabijonavičius. – Klientus ir jų
pasirinkimą reikėtų gerbti, jie nėra darbuotojo nuosavybė ar dingstis manipuliuoti.
Juk galiausiai labai tikėtina, kad naujojoje įmonėje darbas vyks kitaip ir
nebūtinai tai patiks iš kitur perviliotiems klientams“.
Meluoti ar
nemeluoti?
Neretai tiek rašant CV, tiek prisistatydamas darbuotojas pasitelkia žiupsnelį
„balto melo“. Na, ne puikios tos anglų kalbų žinios, bet gal kaip nors?.. Vis
dėlto personalo atrankas organizuojantys specialistai įspėja, jog melas niekuomet
nebus vertinama savybė nei per darbo pokalbį, nei jau įsidarbinus. „Melas labai
lengvai demaskuojamas keliais papildomais klausimais arba rekomendacijų tikrinimo
etapu. Pavyzdžiui, būna, kad kandidatas sako, kad jam labai patinka keliauti, bet
negali įvardinti jam labiausiai patikusios šalies. Arba sako, kad mėgsta
skaityti, bet negali pasakyti, kokią knygą šiuo metu skaito“, - sakė K.
Kašalynienė. Ir nors šios melo situacijos – tarsi nekaltos, vaikiškos, tačiau
jos parodo žmogaus polinkį meluoti apskritai.
Laisvalaikį
planuokite pagal darbo specifiką
Šiandien daugelį verslų, kaip ir turizmo sektorių, itin veikia sezoniškumas.
Vieniems pats darbų įkarštis yra vasarą, kitiems - žiemą. Tarp sezoniškumą stipriai juntančių specialistų - statybos
inžinieriai, buhalteriai, kurie turi derinti savo atostogas su finansinės atskaitomybės
terminais, taip pat mokytojai ir daugybės kitų profesijų atstovai.
Kelionių agentūroms vasara
- pats darbymetis, tad iš anksto planuokite, jog atostogų galėsite išeiti tik
žiemą. „Sezono metu palikta darbovietė, kada rasti ir apmokyti darbuotoją itin
sunku, gali skaudžiai pakenkti jūsų kaip kelionių konsultanto reputacijai. Juk pasaulis
mažas, labai dažnai skirtingų kelionių agentūrų, kelionių organizacijų vadovai
draugiškai bendrauja tarpusavyje, tad jei planuojate dirbti kelionių
sektoriuje, savo reputacija reikia rūpintis ypatingai“, - teigė S.
Fabijonavičius.
Taip pat patartina
turėti omenyje, kad turizmas - ypač didelio paslaugumo klientui reikalaujanti
sritis. Kiekvienas būsimas kelionių konsultantas turėtų tai suprasti ir
pasiryžti padėti klientui net ir vėlų vakarą, savaitgaliais ir per atostogas. Anot
S. Fabijonavičiaus, būtų idealu, jei šie gebėjimai matytųsi jau pirmo
susitikimo su darbdaviu metu: „Būkite draugiškas, pozityvus, paslaugus,
nuoširdus ir tai smarkiai padidins tikimybę, jog kelionių konsultanto darbas
atiteks būtent jums“.