Autorius: Gabrijela Petrikytė
Šaltinis: AD VERUM
„International Airlines Group“, „Ryanair“, „easyJet“ ir „Wizz Air“ pateikė skundus Europos Komisijai dėl Prancūzijos, kurioje dėl oro eismo kontrolierių streikų yra apribojamas esminis ES laisvo judėjimo principas.
Avialinijos nekvestionuoja teisės streikuoti, tačiau mano, kad Prancūzija nesilaiko ES teisės aktų neleisdama naudotis šalies oro erdve streikų metu. Keleiviai negali laisvai keliauti oro erdve tarp valstybių narių, kuriose streikai nevyksta.
Reklāma
Palyginti su 2017 m., Prancūzijoje šiemet oro eismo kontrolės streikų padaugėjo 300 proc. Praėjusį mėnesį Prancūzijos senatas patvirtino, kad šalis yra atsakinga dėl 33 proc. visų skrydžių vėlavimų Europoje. Taip pat senatas teigė, kad teisė streikuoti turi būti suderinta su pareiga teikti viešąsias paslaugas*.
„Teisė streikuoti turi būti suderinta su judėjimo laisve. Dėl Prancūzijos oro eismo kontrolės sąjungų (French ATC) vykdomų streikų nukenčia ne tik keleiviai, kurie keliauja į arba iš šalies, bet ir tie, kurie kerta Prancūzijos oro erdvę. Ypač su skrydžių vėlavimu ir dideliais sutrikimais susiduria Marselio ir Viduržemio jūros regionų oro erdvę kertantys maršrutai. Tai daro įtaką visoms oro linijoms, bet itin didelis neigiamas poveikis jaučiamas Ispanijos turizmui ir ekonomikai“, – sako „International Airlines Group“ vadovas Willie Walsh‘as.
Skunde nurodoma, kad šiame atvejyje yra teisinio precedento. 1997 m. Ispanijos atstovai pateikė skundą Europos Komisijai, nes daugelį metų jautė nuostolį dėl Prancūzijos ūkininkų neleidimo eksportuoti vaisių ir daržovių į ES. Europos teismas priėmė sprendimą Ispanijos naudai, nes Prancūzijos valdžios institucijos nesvarstė ūkininkų veiksmų ir nesugebėjo užtikrinti laisvo prekių judėjimo**.
„Europos oro eismo kontrolės paslaugų teikėjai artėja prie kritinio taško su šimtais atšauktų ir vėluojančių skrydžių dėl oro eismo kontrolės streikų arba dėl nepakankamo jų darbuotojų skaičiaus. Kai Graikijoje arba Italijoje vyksta oro erdvės streikai, kertantys šalį skrydžiai vykdomi normaliai. Kodėl Prancūzijoje taip nevyksta? – klausia „Ryanair“ vadovas Michael‘is O'Leary. – Oro eismo kontrolieriai (ypač Vokietijoje ir Didžiojoje Britanijoje) teisinasi nepalankiomis oro sąlygomis arba tokiais eufemizmais kaip „pajėgumų apribojimai“, nors iš tiesų tiesiog trūksta eismo kontrolierių, galinčių suvaldyti planuojamų skrydžių skaičių. Šie sutrikimai yra nepriimtini, todėl kviečiame, jog Europos vyriausybės ir Europos Komisija imtųsi skubių ir ryžtingų veiksmų, padėsiančių užtikrinti, kad oro eismo kontrolės paslaugų teikėjai būtų aprūpinti darbuotojais ir skrydžiai, kertantys šalies oro erdvę, nebūtų paveikti nacionalinių streikų, kaip dabar nuolat kartojasi Prancūzijoje.“
„Prancūzijos oro eismo kontrolės tarnybų negebėjimas užtikrinti tęstinių ir tinkamų paslaugų spėjo sukelti didžiulių nepatogumų tūkstančiams keleivių Europoje, o oro linijų bendrovės turėjo įveikti sudėtingas situacijas. Šio klausimo išsprendimas Europos valdžios institucijoms turi būti prioritetinis, siekiant užtikrinti, kad Europos piliečiams ir verslo atstovams daugiau netektų būti nacionalinių darbo santykių įkaitais“, – sako „Wizz Air“ vadovas József‘as Váradi‘s.
„Mes visiškai gerbiame teisę streikuoti ir palaikome konstruktyvų dialogą su ES ir Prancūzijos vyriausybe, siekdami išspręsti oro eismo kontrolės streikų problemą. Deja, mūsų keleiviai iki šiol pastebėjo mažą pažangą šiuo klausimu, todėl jaučiame svarbą toliau imtis papildomų veiksmų – ypač atsižvelgiant į ilgalaikius pramonės veiksmus šiais metais“, – sako „easyJet“ vadovas Johan‘as Lundgren‘as.
Pasak Eurokontrolės, šių metų birželio mėnesį dėl oro eismo kontrolės darbuotojų streikų daugiau nei 16 tūkst. skrydžių buvo atidėti ir paveikė daugiau nei 2 mln. keleivių.
Praėjusią vasarą Europos Komisija nustatė, kad nuo 2005 m. Europoje įvyko maždaug 357 oro eismo kontrolės streikai. Tai prilygsta vienam ES oro erdvės sutrikimų mėnesiui.
Draudžiama portale www.travelnews.lt paskelbtą informaciją perpublikuoti be Travelnews.lt redakcijos sutikimo.