Autors: Rygos automobilių muziejus
Avots: www.motormuzejs.lv
Šiais metais sukanka šimtas metų nuo pirmojo sukurto legendinio „Russo – Balt“ automobilio. Ta proga Rygos automobilių muziejuje „Russo – Balt“ gaisrinės mašinai buvo sumontuoti nauji ratai.
Iki šiol seniausias ugniagesių automobilis stovėjo su pritaikytais GAZ sunkvežimio ratais (šie ratai specialiai transporto priemonei buvo skurti 70-ečio progai). Nauji ratai yra ekspertų bendradarbiavimo produktas. Medinės dalys pagamintos Prancūzijoje, metalinės detalės - Anglijoje, tinkamas padangų ir kamerų dydis - JAV, tačiau „paauksuotus rato stebulės gaubtus“ ir kitas detales pagamino Latvijoje. Ratus sumontavo Rygos automobilių muziejaus specialistai.
Prie projekto įgyvendinimo prisidėjo Latvijos senovinių automobilių klubo Jāņa Priedes mesenatai.
Automobilių gamyklos „Russo – Balt“ istorija
Caro Nikolajaus II sprendimu, 1908 m. Rusų - Baltijos vagonų gamykloje (KBVR), Rygoje, Valmieras gatvėje, buvo atidarytas automobilių gamybos skyrius. Steigėjų planai buvo grandioziniai - Ryga turėjo pirmauti ne tik pagal pagamintų automobilių skaičių, bet gaminti pačius saugiausius automobilius pasaulyje. Norint pasiekti šį tikslą, naujuoju automobilių skyriaus direktoriumi ir konstruktoriumi buvo išrinktas jaunasis šveicaras Žiljėnas Potera (Julien Potterat). Šveicaras jau 26 metus dirbo konstruktoriumi ir gana sėkmingai organizavo pramonės veiklą „Fondos“ automobilių gamykloje (Belgijoje). Planai buvo sparčiai įgyvendinami ir 1909 metų birželio mėnesį buvo pagamintas pirmasis „Russo – Balt“ automobilis.
Gamykla buvo orientuota į trijų lengvųjų automobilių ir trijų sunkvežimių modelių gamybą. Per šešerius metus - nuo 1909 m. iki 1915 m., įskaitant ir karo departamento užsakymus, buvo pagaminti 625 automobiliai. Pirmojo pasaulinio karo gamyklos įrenginiai buvo evakuoti į Maskvą ir Sankt Peterburgą. Taigi, gamykla „RUSSO-BALT“ Rygoje nustojo egzistuoti. Netrukus netoli Maskvos buvo pradėta statyti nauja „RUSSO-BALT“ gamykla. Tačiau šis projektas nutrūko dėl 1917 metų revoliucijos ir pilietinio karo Rusijoje.
Iš senesniųjų Rygos laikų „RUSSO-BALT“ gamyklų išliko tik dvi: viena iš jų yra politechnikos muziejuje, Maskvoje, o kita - Rygos automobilių muziejuje.
Rygoss „RUSSO-BALT“ ugniagesių mašinos.
Rygos automobilių muziejaus parodoje esantis ugniagesių automobilis buvo pagamintas 1912 metais. Ugniagesių automobilis buvo skirtas 10 žmonių, mašinos greitis - iki 45 km / val. Per Pirmąjį pasaulinį karą automobilis buvo perkonstruotas į medicinos automobilį (kartu su savo komanda dalyvavo sužeistųjų fronto liniją evakuacijos zonoje, Lietuvos Respublikos teritorijoje).
Po karo vėl tapo ugniagesių mašina ir šiek tiek buvo perkonstruota.
20-ųjų metų pabaigoje Jāņa Mežpapāna dėka, automobilis buvo perkonstruotas į sunkvežimį. Šis sunkvežimis Mežpapānu šeimai priklausė iki 1976 m. Deja, po šių metų, automobilis buvo panašus į laužą, o ne į transporto priemonę. 1976 m. senasis ugniagesių automobilis buvo padovanotas LPSR Senovinių automobilių klubui. 1977 - 1978 metais vyko mašinos restauravimo darbai (Nacionalinės priešgaisrinės administracijos finansinė parama). Šiuo metu legendinį „RUSSO BALT“ ugniagesių automobilį galima pamatyti Rygos automobilių muziejuje.
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.