Geras restoranas, kaip geras spektaklis – iš žiūrovo reikalauja ir
laiko, ir nusiteikimo, tačiau dovanoja nekasdienišką nuotaiką. Tokia yra
restoranų kultūra. Vykstant kasmetinei Baltijos maisto ir gėrimų mugei
BAF ir svetingumo verslui skirtai parodai „Baltshop. Balthotel.
Baltgastro“, lapkričio 3-9 dienomis, pirmą kartą skelbiama Vilniaus
gastronomijos savaitė. Tai alternatyvi restoranų šefų programa mieste,
skirta besidomintiems kulinarine meistryste, gero skonio tradicijomis ir
naujausiais gurmaniškais atradimais. Arba tiems, kurie jau senokai
leido sau tiesiog pasimėgauti gera vakariene mieste.
„Norime supažindinti su Lietuvos maisto kultūra. Turime puikių
restoranų, tad sieksime, kad ir vilniečiai, ir miesto svečiai atrastų
kuo daugiau naujų vietų, naujų skonių, kad lankytųsi drąsiai,
negalvodami net apie kainą, nes ji bus fiksuota, nedidelė ir iš anksto
žinoma. Juk mus vis labiau džiugina kūrybingas jaunimas, vis labiau
besidomintis virėjo profesija. Jie daug keliauja, įgauna patirties
puikiuose užsienio restoranuose, kūrybišgai žiūri į lietuviškus
produktus, kuria sveikus ir įdomius patiekalus“, – į Vilniaus
gastronomijos savaitę kviečia Lietuvos viešbučių ir restoranų
asociacijos prezidentė Evalda Šiškauskienė.
Kaip įvertinti restorano kokybę? Evalda Šiškauskienė pataria:
pirmiausia atkreipkite dėmesį į tai, ar restoranas turi savo specifiką
ir aiškią idėją, o tada atsiverskite meniu. Visada gąsdina per didelis
pasirinkimas – geriau mažiau patiekalų, tačiau išradingų. Svarbu
atsižvelgti ir į suderintą vynų kortą, bendrą atmosferą ir, žinoma,
aptarnavimą.
Reklāma
Pasak Lietuvos restoranų vyriausių virėjų ir konditerių asociacijos
vykdančiosios direktorės Aušros Lukošienės, užsienyje gastronomijos tema
yra viena iš labiausiai mėgstamų. Lietuvoje, atrodytų, kol kas daugiau
apie tai kalbama tik televizijos laidose, todėl Vilniaus gastronomijos
savaitė startuoja ir su misija – ugdyti visuomenę maisto kultūros
klausimais.
„Juokaujame, kad kiekvienas turėtų galimybę „paragauti šefo“,
„paragauti restorano“ – juk tiesa ta, kad tokią pramogą sau leidžiame
tik kartą per pusmetį ar netgi metus, – sako Aušra Lukošienė. Pasak jos,
„restoranai – tai ne tik maistas, tai kultūrinis reiškinys, todėl
norime kad žmonės susipažintų su nekasdieniais patiekalais, pajustų
išskirtinę atmosferą, galų gale pabendrautų kitoje aplinkoje“.
Vilniaus gastronomijos savaitės metu šefas Deivydas Praspauliauskas
savo restorane „Bistro 1 Dublis“ sako dirbsiantis kaip „įprastai –
neįprastai“. Restorano koncepcija „visada sutartu laiku ir sutarta
kaina“ – vis dar nauja, tad šefui įdomu stebėti klientų reakcijas. 18
val. į restoraną atvykę klientai gauna 3 patiekalus, už juos sumoka
nustatytą kainą ir vakarieniauja pusantros valandos. 20 val. – nauja
klientų grupė, tik jau penki patiekalai. „Nieko negalvokite, pasirinkimo
vis tiek nėra, – sako Deivydas Praspaliauskas, – atsipalaiduokite,
viskuo bus pasirūpinta.“
„Kempinski Hotel Cathedral Square“ viešbutyje įsikūrusio restorano
„Telegrafas“ šefas Javier’as Lopez’as, daugiau nei 16 metų dirbęs
„Michelin“ restoranuose Ispanijoje, Belgijoje ir Prancūzijoje, tikina
norįs, kad jo indėlis į vietinę gastronomiją paspartintų Vilniaus
įtraukimą į šiuolaikinės kulinarijos žemėlapį. Mažuose ūkiuose
kruopščiai atrinkti produktai, europietiška virtuvė, įkvėpta rytų ir
vakarų šalių skonių, papildant juos Viduržemio šalių kulinarinės
virtuvės bruožais, subtilus balansas tarp istorinės praeities ir
modernumo – tai „Telegrafo“ išskirtinumas. Vilniaus gastronomijos
savaitės metu savo klientams restoranas pasiūlys dviejų patiekalų meniu
su kava bei vandeniu už 20 eurų svečiui.
Tie, kas mėgsta kaitą ir kasdien mielai renkasi vis kitokį meniu,
restorane „Time“ taip pat neturėtų nusivilti šefo Egidijaus Lapinsko
meno minikūriniais. Tradiciškai restorano šefas kasdien meniu pakeičia
du kartus – virtuvėje tik tie produktai, kurie šviežiausi, sezoniniai.
Todėl ir Vilniaus gastronomijos savaitės metu meniu bus netikėtas.
Žinoma bus tik kaina – 10 arba 20 eurų svečiui.
Seniausiame Vilniaus restorane „Neringa“, kurio virtuvei šiuo metu
vadovauja šefė Honorata Lyndo, Vilniaus gastronomijos savaitės meniu jau
aiškus: „Neringos“ salotos ir „Neringos“ kepsnys su šviežiomis
daržovėmis ir bulvių lazdelėmis lankytojams kainuos 10 eurų, o lapinės
salotos su pelėsiniu sūriu, kriaušėmis, vynuogėmis ir avietėmis, kurios
puikiai derės prie eršketo kepsnio su šparagais, kuskusu ir švelniu
baltojo vyno padažu – 20 eurų. Čia neabejotinai patiks tiems, kurie
vertina įtrauktą į architektūros paveldo sąrašą restorano interjerą,
išsaugotas maisto tradicijas ir gyvos muzikos vakarus.
Gastronomijos savaitės organizatorių būrys taip pat vertas dėmesio –
tai parodų ir kongresų centras Litexpo, Lietuvos viešbučių ir restoranų
asociacija (LVRA), Lietuvos restoranų vyriausių virėjų ir konditerių
asociacija (LRVVK), Vilniaus miesto savivaldybė. Renginio idėja seniai
brandinta, o kaimyninių šalių patirtis dar ir patvirtina iniciatyvą:
paskelbus apie Gastronomijos savaitę Latvijoje ir Estijoje, restoranuose
vietos išgraibstomos jau prieš du mėnesius iki renginio pradžios.
Vilniaus gastronomijos savaitėje dalyvauja daugiau kaip 10 gurmaniškų
restoranų. Tai „Belgai“ „Bistro 1 Dublis“, „Druskos namai“, „Imperial
California Gourmet“ ir „California baras“, „Kukumuku“, „Ltaste“,
„Neringa“, „Steak House Hazienda“, „Salvete“, „Times“ , „Žuvinė“,
„Paukščių takas“.
Vilniaus gastronomijos savaitės žemėlapis