27-asis „Vilnius Jazz“ festivalis atvers įspūdingą
šiuolaikinio džiazo paletę. Tai renginys nemėgstančiai rutinos,
trokštančiai naujų pojūčių publikai.
Jo eksperimentinę dvasią šiemet bene geriausiai atskleis trys grupės.
Reklāma
Avangardo grynuolių ritualai
Jau ketvirtadienį, spalio 16-ąją, sostinės Rusų dramos teatre
išgirsime pasaulines improvizacinės muzikos žvaigždes – unikalų trio
„Digital Primitives“.
Kritikai pripažįsta: kad ir kiek kartų klausytumei šių avangardo
grynuolių, jų muzika palieka magišką įspūdį, įtraukia į kolektyvinį
ritualą, transo būseną. Tai archajiško pasaulio atspalvių ir
skaitmeninio amžiaus intelekto, intuicijos ir disciplinos, tradicijos ir
avangardo lydinys.
Neįprasta grupės kūryba liudija pagarbą bliuzui ir moderniojo džiazo
palikimui, žavėjimąsi roku, fanku, etnine ir pasaulio muzika.
Egzotišką ansamblio skambesį kuria vienas įdomiausių Niujorko džiazo
scenos muzikų – multiinstrumentininkas, kompozitorius, muzikos
pedagogas, multimedijos menininkas Cooperis Moore‘as.
Reikštis avangardinės muzikos scenoje jis pradėjo Niujorko loftų
džiazo eroje, 8-ojo dešimtmečio pradžioje, subūręs trio „Apogee“ su
kaimynystėje guvenusiu saksofonininku Davidu S.Ware‘u ir būgnininku
Marcu Edwardsu.
Menininkas geriausiai žinomas kaip Williamo Parkerio, Davido S.
Ware‘o ir Susie Ibarra‘os pianistas, bet labiausiai intriguoja savo
eksperimentais su jo paties pasidarytais iš įvairių atliekų
instrumentais. Tai – styginis „diddley bow“, vienastygis bosas
„twinger“, tristygė bandža, ksilofoną primenanti „ashimba“, bambuko
fleita, lūpinis lankas „mouth bow“ ir kiti. Dalį jų išgirsime ir
Vilniaus scenoje.
C. Moore‘as ir instrumentus gaminasi kaip pirmykštis žmogus iš to, ką
suranda aplink save. „Jei man reikėtų groti, bet neturėčiau kuo, bet
kur atsidūręs per kelias valandas pasidaryčiau instrumentą“, – tikino
menininkas.
Unikalus trio stilius būtų neįmanomas ir be izraeliečio Assifo
Tsaharo saksofono skrydžių. Nedaug jaunosios kartos improvizuotojų kelia
Niujorke tokį susidomėjimą kaip jis. Nedaug kas jam prilygsta
originalumu ir emociniu poveikiu.
A.Tsaharas grojo su visa plejada muzikos elitui priskiriamų
improvizuotojų – Cecilo Tayloro orkestre, Butcho Morriso kolektyve
„Conduction“, Williamo Parkerio „Little Huey Orchestra“, su Hamidu
Drake‘u, Susie Ibarra, Rashiedu Ali, Warrenu Smithu, Wilburu Morrisu, Le
Quan Ninhu, Johnu Tchicai, Fredu Andersonu, Robu Brownu, Roy Campbelu,
Geraldu Cleaveriu, Kenu Vandermarku, Kentu Kessleriu.
Be to, Assifas yra vienas garsiojo „Vision“ festivalio steigėjų bei
įrašų kompanijos „Hopscotch Records“ siela. „Vilnius Jazz“ scenoje
nuolatinį „Digital Primitives“ būgnininką Chadą Taylorą pakeis Danijos
džiazo scenos pažiba Krestenas Osgoodas.
Gitarą pakeis trys pūtikai
Šeštadienio dieninis koncertas (pradžia 16 val.) bus dar keistesnis.
Publikos laukia neįprastas trimito (Sylvain‘as Bardiau), bosinio
saksofono (Fredas Gastard‘as) ir trombono (Matthiasas Mahler‘as) trio iš
Prancūzijos „Journal Intime“ , kuriam paklūsta visi muzikos stiliai,
kuris savo skambesiu gali atstoti ir visą bigbendą, ir elektrinę gitarą.
Taip ir bus: trijulė skels roko legendos Jimi Hendrixo šlagerius. Šią
programą „Journal Intime“ rodo pasauliui jau ketvirtus metus, įgrojo ją
į kompaktinę plokštelę „Lips on Fire“, bet susidomėjimas ja neslūgsta.
Pasirodymu „Vilnius Jazz“ scenoje kolektyvas baigia 10-ties koncertų
Baltijos turą.
Vaikinai dievina Jimi Hendrixą, nes jis buvo ne tik gitaros genijus,
bet ir nerimstantis, neatrastų muzikos teritorijų ieškantis laisvamanis,
bandęs sujungti kosminiu tiltu beribę kūrybinių paieškų erdvę ir
nesenstantį bliuzą.
„Journal Intime“ nebando imituoti jo kūrybos – trio atiduoda dievukui
duoklę skraidindamas publiką į savo fantazijų pasaulį. Šis dialogas –
jų jėgoms, nes trijulės technika – įspūdinga, skambesių ir tembrų paletė
– neišsemiama, ji trykšta nežabota energija ir trokšta nuotykių.
Ekscentrikai olandai
Bus festivalyje ir panko spalvų, nes atvyksta legendinės olandų pank
grupės „The Ex“ siela Lucas Exas. Jis pasirodys su trimis patrakėliais
iš kitų muzikos pasaulių – daugiaveidžiu vokalistu Hanu Buhrsu,
akademinės muzikos pažiba perkusininke Tatiana Koleva ir roko gitaristu
René van Barneveldu, susibūrusiais į grupę „Rubatong“.
Tai vienas įdomiausių festivalio kolektyvų. Toną jam duoda įsakmus,
agresyvokas H. Buhrso vokalas, primenantis patrakėlišką 7-8 dešimtmečių
amerikiečių novatoriaus Timo Bucley ekspresiją, avangardininko Dono Van
Vlieto (Captain Beefheart) eksperimentus.
Vis dėlto H. Buhrso ekscentrika ir eilės nenustelbia kitų grupės
narių meistrystės ir savitumo. Nepakartojamą „Rubatong“ veidą kuria
keturi lygiaverčiai partneriai.
„Rubatong“ kūryboje susilieja bliuzo ir roko energija, šiuolaikiškos
mušamųjų spalvos su elektronikos prieskoniu, performanso aistra.
Kiekvienas grupės kūrinys – tai tarsi trumpas intensyvus,
elektrizuojantis filmas.
Tai koncertai, kurių negalima praleisti.
„Digital Primitives“ (JAV, Izraelis, Danija) koncertuos
sostinės Rusų dramos teatre spalio 16 d. 19 val., „Journal Intime“
(Prancūzija) ir „Rubatong“ (Olandija) – spalio 18 d. 16 val.
Bilietus platina Bilietų Pasaulis.